JSL wint eerste prijs bij Nationale Orkestspelen!

Wat een geweldige prestatie! Het SO heeft op zondag 14 juni 2026 de eerste prijs gewonnen tijdens de finale van de Nationale Orkestspelen in De Doelen in Rotterdam. Met zeven orkesten uit heel Nederland op het podium wist het JSL de jury en het publiek te overtuigen met een verrassend en afwisselend programma. Het concert begon bijzonder: orkestlid Jonas de Laat dirigeerde zijn eigen compositie. Daarna nam dirigent Mark Tempelaars het stokje over voor een gevarieerd optreden met onder andere muziek uit Frozen, het vioolconcert van Mendelssohn (met solist Ruben Ide) en de energieke Danzón No. 2 van Arturo Márquez. Naast het optreden stond de dag vooral in het teken van samen muziek maken en elkaar inspireren. De orkestleden luisterden naar andere finalisten, repeteerden samen en sloten de dag spectaculair af met een gezamenlijk uitgevoerde Pirates of the Caribbean, onder leiding van gastdirigent Sam Weller. De kroon op de dag: het JSL ging naar huis met de eerste prijs én €1.500 prijzengeld.
Kijk op Youtube of lees meer op Artikel in Leidsch Dagblad
Nationale orkestspelen 28 maart 2026
in het NRC stond een artikel over de orkestspelen, waaronder een interview met onze Merel!
Open HIER het artikel.
Winterconcert 2026
Het JSL winterconcert dat op zondag 8 februari samen met het Carl con Ossietzky Gymnasium uit Bonn (Duitsland) gehouden werd, was een groot succes.
Voorafgaand aan het winterconcert was onze voorzitter Jacob van Gent te zien en horen bij Centraal+!
Kijk hieronder voor de beelden.
Jonas
tijdens het winterconcert was centraal plus ook aanwezig en heeft gesproken met onze SO leden Jonas de Laat, die zijn eigen compositie dirigeerde en Karla, de voorzitter van ons jeugdbestuur.
Lees het interview op de website van CENTRAAL+
Muziek maken is leuk! Samen muziek maken nog veel leuker!
Dat ervaren de kinderen en tieners die meedoen met de kinder- en jeugdorkesten van het JSL. Je leert daarbij naar elkaar te luisteren, je maakt kennis met nieuwe muziek én maakt vrienden voor het leven. De dirigenten weten het beste uit iedereen te halen, of je nu beginner of al meer gevorderd bent. Dat doen ze in een prettige sfeer waar iedereen zich welkom voelt. Voor veel kinderen en tieners zijn de repetities het hoogtepunt van de week.
JSL-Orkesten
Afhankelijk van leeftijd en ervaring spelen de kinderen in een van de drie orkesten:
- Kinderorkest ( KO) (7 t/m 11 jaar) in Leiden en Oegstgeest
- Juniorenorkest (JO) (11 t/m 14 jaar) in Leiden
- Symfonieorkest (SO) (14 t/m 18 jaar) in Leiden
In de orkesten is plaats voor alle orkestinstrumenten (blaas- en strijkinstrumenten, harp, slagwerk) en piano. In het Kinderorkest kunnen ook kinderen meedoen die blokfluit spelen. Pianisten spelen in het Junioren- en Symfonieorkest ook slagwerk.
Alle orkesten leveren een bijdrage aan het Winter- en Zomerconcert, daarnaast heeft ieder orkest nog eigen optredens en uitstapjes.
Het Jeugd Symfonieorkest Leiden (JSL) is een samenwerkingsverband van BplusC afdeling muziek en de Stichting Jeugdorkesten Leiden.
